söndag 11 april 2010

Visningar

Idag har jag visat tre lägenheter. Intresset tycker jag känns positivt för samtliga lägenheter och det kom mellan 4 och 30 spekulanter per lägenhet. Skillnaden i antalet visningsdeltagare är ganska stor och vi får se hur många som kommer imorgon kväll på omvisningarna. Imorgon kommer vi ha fullt upp med att ringa alla intressenter och hålla i budgivningar.
På söndagar har vi alltid visningsvärdar med oss och det är skönt att vara två personer på plats så att jag har möjlighet att svara på frågor och prata med spekulanterna.

Om några timmar när det är morgon i Australien ska jag ringa till en av mina säljare som redan flyttat sen är det nästan måndag igen!


2 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag har sökt mäklarutbildningen till hösten nu. Dock tycker jag det är svårt att få reda på information om hur det är med mäklare och deras löner. Överallt så står det att det är en liten fast lön + provision. Vad innebär detta i verkligheten? Och hur gör man för att tjäna mycket?

    T ex så säljer lägenheter på Östermalm sig själva i princip, medan en stor villa ute på landet i behov av renovering känns inte lika attraktivt. Då känns det självklart att man tjänar mycket mer om man säljer innerstads lägenheter än villor på små orter. Men vilka får sälja de fina innerstadslägenheterna?

    Och vad händer en månad om man inte säljer någonting? Är det generellt mycket ekonomisk stress? Vad gör en duktig mäklare? Hur mycket av sin lön får man lägga på annonser, fotografering etc?

    Hoppas ni kan svara på några av frågorna!

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Hur lönesystemen ser ut varierar från företag till företag. Jag tror dock att det vanligaste är att lönen är provisionsgrundad, det vill säga att mäklaren får en viss procentsats av arvodet som utgår vid en försäljning. Om en försäljning inte kommer till stånd utgår vanligtvis inga kostnader för säljaren och då ingen lön till mäklaren.

    Vissa objekt är lättare att sälja än andra men man får också tänka på att konkurrensen mäklare emellan är mycket stor framförallt i storstäderna. Det vanligaste är att säljare bjuder hem tre till sex mäklare innan de bestämmer sig för vem som får uppdraget.
    För att bli framgångsrik måste man jobba hårt och göra kunder nöjda, för nöja kunder kommer rekommendera en och rekommendationer är en jätteviktig konkurrensfördel. Jag jobbar för det mesta sex dagar i veckan och ca 10-12 timmar per dag, ibland mer beroende på hur många visningar vi har.
    Hoppas du fått svar på några av dina funderingar.

    Lycka till!
    Mvh
    Heidi Chard

    SvaraRadera