torsdag 5 augusti 2010

Home sweet home

Har precis visat ett hus i "mitt" villakvarter, dvs där jag har bott i stort sett hela mitt liv. Det jag inte vet om genvägar till skolan, bästa lekparken, bästa skogen att leka i, vilka grannarna är, hur långt det tar att cykla ner på stan m.m är knappast värt att veta :-)

Ibland får vi faktiskt fler frågor runt själva huset/området än det som rör huset. Förhoppningsvis ska den mesta faktan som finns vara presenterad i objektsbeskrivningen och besiktningsprotokollet, vilka man får med sig hem.

Imorgon väntar bl a publicering av ett fritidshus, tillträde på banken, intag av bostadsrätt och lite till. Ska försöka vara nere på kontoret i tid och jobba undan så att jag kan sluta i tid imorgon eftermiddag, ska förbereda kalas för min sambo som fyller år!

3 kommentarer:

  1. hej! jag har hittat till eran blogg och den är väldigt spännande måste jag säga! jag är intresserad av att studera till mäklare och har några frågor som jag hoppas att ni kan besvara...
    vad är det roligaste med att vara mäklare? hur mycket får man i lön? jobbar man mycket på kvällarna/helger? krävs god kunskap i matematik? många frågor på en gång som jag önskar att få besvarade:)
    tack på förhand!

    SvaraRadera
  2. Hej! Det roligaste med jobbet enligt mig är alla kundmöten och variationen i arbetsuppgifterna, bland mkt annat.

    Lönen är som för de flesta försäljningsjobb provisionsbaserad, du tjänar alltså baserat på hur mycket du säljer. Visst går det att tjäna mycket pengar om man arbetar på en stor marknad och är beredd att lägga all vaken tid på arbetet, om man nu tycker det är viktigast.

    Ja, vi jobbar mycket kvällar och helger. Det går i perioder men under högsäsong får man vara beredd att lägga ett par/tre kvällar i veckan och helgen på arbetet, plus kontorstiden.

    Någon speciell kurs i matematik ingår inte i mäklarprogrammet. Däremot måste man läsa en hel del ekonomi på universitetet för att bli mäklare, och för att komma in på de kurserna krävs i de flesta fall Matte C från gymnasiet, iaf var det så när jag pluggade.

    Hoppas du fick svar på dina frågor och lycka till!

    Mvh Isabella

    SvaraRadera
  3. tack isabella!:D det känns lite klarare nu!:)

    SvaraRadera